۱۳۹۰ خرداد ۱۲, پنجشنبه

ضعف سیستم نظرنویسی بلاگر را با کمک «IntenseDebate» جبران کنید


پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۰

سیستم نظرنویسی/دیدگاه‌نویسی بلاگر (comment system) در حال حاضر بسیار ساده است و شاید نیازهای وبلاگ‌نویس را پوشش ندهد. سیستم فوق فعلاً امکاناتی چون کنترل و مدیریت نظرات (انتشار و پاک‌کردن نظرات با اجازه وبلاگ‌نویس) و گزارش نظرات به عنوان هرزنامه (اسپم) را دارد. اما سیستم پاسخگویی به نظرات جالب نیست. یعنی اگر چهار نفر برای شما نظر نوشته باشند، شما باید پاسخ این افراد را به صورت نظرات جداگانه و یا همه را در قالب یک نظر پاسخ دهید. به عبارت بهتر همان شیوه قدیمی پاسخ‌دهی به نظرات که در سیستم‌های وبلاگ‌نویسی ایرانی (بلاگفا، پرشین بلاگ و ...) در گذشته وجود داشت و همه به نوعی با آن آشنا هستند.

اما یک روش دیگر استفاده از سیستم‌های مدیریت نظرات است. دو سیستم خوب و شناخته‌شده عبارتند از DISQUS و IntenseDebate. سیستم نظرنویسی IntenseDebate بهتر است. چون هم از نویسه‌های راست به چپ (RTL) مانند فارسی، عربی و ... پشتیبانی می‌کند و هم می‌خواهد سیستم فارسی‌سازی‌شده این ابزار را ارائه دهد (فعلاً در مرحله بررسی است). البته در حال حاضر هم پشتیبانی از زبان فارسی وجود دارد و فقط رابط کاربری سیستم را باید انگلیسی انتخاب کنید.

ویژگی‌ها سیستم مدیریت نظرات IntenseDebate:
- فراهم‌آوردن امکان پاسخ‌دادن به نظرات به صورت جداگانه و ایجاد تورفتگی برای پاسخ‌ها (مشابه وردپرس)؛ این قابلیت مدیریت نظرات و پاسخ‌ها را آسان می‌کند.

- پاسخگویی و مدیریت از طریق ایمیل؛ به راحتی و بدون واردشدن به وبلاگتان و در هر کجایی که باشید می‌توانید از طریق ایمیلتان نظرات نوشته‌شده برای وبلاگ خود را مدیریت کنید.

- آگاه‌سازی شما از نظرات و دیدگاه‌های تازه از طریق ارسال پیام اطلاع (notification) به ایمیلتان.

- شما و خوانندگان می‌توانید پروفایل‌های شخصی در این سیستم داشته باشید. در نتیجه شناخت درستی از خوانندگان خواهید داشت.

- می‌توانید یک سیستم فیلترینگ/فهرست سیاه (blacklisting) برای بخش نظرات وبلاگ خود داشته باشید. با استفاده از واژگان کلیدی و بررسی آدرس‌های IP. مثلاً دشنام‌ها و کلمات رکیک‌ را فیلتر کرده و یا از فعالیت اسپمرها جلوگیری کنید.

- پشتیبانی از OpenID

- ابزارک‌های گوناگون (widgets) شامل آمار نظرات، دیدگاه‌های تازه نوشته‌شده (اخیر)، دیدگاه‌های تازه شما و ...

- قابلیت امتیازدادن به نظرات؛ یعنی خوش‌آمدن و دوست‌نداشتن نظرات.

- API برای کسانی که می‌خواهند سیستم فوق را توسعه دهند و یا آن را به دلخواه خود سفارشی کنند.

- نظردهندگان می‌توانند به صورت همزمان نظرات خودشان را به توییتر (Twitter) بفرستند.

- ارتباط مستقیم با فیس‌بوک (facebook)؛ کسانی که حساب و شناسه در فیس‌بوک داشته باشند، می‌توانند برای پیام‌های وبلاگ شما نظر نوشته و نظراتشان به صورت مستقیم در وبلاگ قابل انتشار و نمایش خواهد بود.

- می‌توانید با کمک ابزارفیدخوان/خوراک‌خوان (مانند Google Reader) نظرات را پیگیری کنید و از همانجا هم پاسخ دهید.

این‌ها تنها بخشی از امکانات این سیستم نظرات است. اگر در وردپرس وبلاگ داشته باشید و یا از سیستم وردپرس استفاده کنید، این سیستم امکانات متنوع دیگری را در قالب Plugin برای شما فراهم می‌آورد.

شیوه نصب و استفاده از IntenseDebate:
به صفحه‌ی ثبت نام بروید و روال عادی ثبت نام را انجام دهید. دقت کنید که نام کاربری شما غیرقابل تغییر خواهد بود. پس در انتخاب آن دقت کنید. بهتر است همان نام وبلاگ خودتان را انتخاب کنید. شما می‌توانید یا به عنوان یک کاربر در این سیستم ثبت نام کنید و یک پروفایل شخصی داشته باشید و یا برای نصب این سیستم ثبت نام کنید. که باید همان گزینه نصب سیستم را انتخاب کنید.
در مرحله بعدی باید آدرس وبلاگ خود را دقیق وارد کنید. مثلاً: http://peeroozan.blogspot.com
در مرحله بعدی از شما خواسته می‌شود که نوع نصب را انتخاب کنید. نصب می‌تواند به صورت ابزارک (widget) باشد و یا با قراردادن کدهای لازم در قالب وبلاگ شما (template). ابزارک نصب آسانتری دارد، ولی ممکن است نمایش نظرات را کمی کند انجام دهد.
سپس می‌توانید انتخاب کنید که سیستم IntenseDebate برای پست‌های جدید فعال شود و یا برای همه نوشته‌های وبلاگ شما. اگر گزینه Only on new posts را انتخاب کنید، نظرات جدید همه با سیستم فوق نمایش داده می‌شوند و نظرات قدیمی با خود سیستم وبلاگ شما (مثلاً بلاگر یا وردپرس). اگر گزینه On all blog posts را انتخاب کنید، نظرات قدیمی و قبل از نصب پنهان خواهند شد اما حذف نمی‌شوند.
راهنمایی‌های بیشتر برای نصب و تنظیماتی که باید در بلاگر انجام دهید، در مراحل نصب به خوبی شرح داده شده‌اند.

خود من فعلاً از این سیستم استفاده نمی‌کنم و منتظر هستم نسخه فارسی‌سازی شده آن ارائه شود. ولی همانطوری که در بالاتر گفتم، در حال حاضر از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند و اگر از سیستم نظرات بلاگر راضی نیستید، انتخاب خوبی برای شما خواهد بود. برای دیدن یک نمونه از استفاده از این سیستم در بلاگر، می‌توانید به وبلاگ باغبان باشی (مجتبی ستوده) مراجعه کنید.

پیوندها:
- وب‌سایت رسمی IntenseDebate

2 نظرات:

ناشناس گفت...

اخيرا ديسكاس پشتيباني از فارسي و راست به چپ را هم اضافه كرده.

پیروزان گفت...

از سیستم دیسکاس خوشم نمی‌آید. البته این نکته خوبی بود که اشاره و یادآوری کردید. باید بروم و بررسی کنم. سپاس.