۱۳۹۰ خرداد ۵, پنجشنبه

روش‌های ایجاد نیم‌فاصله در نگارش فارسی: «می‌نویسم» درست، «می نویسم» نادرست

پنجشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۰

درباره لزوم استفاده و به کاربردن نیم‌فاصله/فاصله مجازی/فاصله صفر (ZWNJ) بارها و بارها در وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌های گوناگون نوشته شده است و از لحاظ نگارشی این مسئله به صورت کامل مورد بحث و گفتگو قرار گرفته است. من در این نوشته می‌خواهم درباره روش‌های نیم‌فاصله‌گذاری و شیوه استفاده از آن‌ها توضیح دهم:

- استفاده از کلیدهای ترکیبی CONTROL + SHIFT + 2: یعنی به جای فشردن کلید فاصله (SPACE) از این کلیدها استفاده کنید تا نیم‌فاصله ایجاد شود.
- استفاده از کلیدهای ALT و تایپ 0157 (ALT + 0157): در این روش باید از ارقام کلیدهای Numpad (سمت راست صفحه کلید) استفاده کنید. یعنی NumLock هم باید روشن باشد.
- استفاده از صفحه کلیدهای استاندارد و ویرایش‌شده فارسی: در این روش می‌توانید نیم‌فاصله را با استفاده از کلیدهای ترکیبی SHIFT + SPACE ایجاد کنید. صفحه‌های کلیدهای بسیاری توسط افراد و برنامه‌نویسان برای این منظور تهیه شده‌اند. اما یکی از بهترین این صفحه کلیدها، صفحه کلید فارسی احسان اخگری است. برای دریافت آن می‌توانید به این صفحه بروید و آن را از اینجا دانلود کنید.
- استفاده از برنامه TrayLayout: این برنامه کوچک و کاربردی به اندازه کافی شناخته‌شده است. بعد از دریافت و اجرای آن کافیست که برای نیم فاصله از SHIFT + SPACE استفاده کنید. نکته مهم این است که برای اجرای این برنامه در ویندورهای ویستا و هفت باید گزینه compatibility آن را تنظیم کنید و آن را ویندوز XP قرار دهید. برنامه فوق را می‌توانید از این آدرس دریافت کنید.
- استفاده از ویراستار آنلاین ویراسباز

امیدوارم این روش‌ها و برنامه‌های پیشنهادی مشکل شما را در این زمینه حل کند.

4 نظرات:

Goldman2010 گفت...

در ویندوز xp فقط استفاده از Ctrl + Shift + 2 کارساز بود و روش های دیگر فعال نیست.

پیروزان گفت...

گلدمن 2010، همه این روش‌ها جواب می‌دهد. ALT+0157 هم مانند CTRL + SHIFT + 2 بخشی از توانایی داخلی خود ویندوز است.
آن سه روش دیگر راهم که باید بروید و یا ابزار (نرم‌افزار) را دانلود و اجرا کنید. یا صفحه کلید استاندارد نصب کنید و یا به صورت آنلاین با کمک ویراسباز متن خود را ویراستاری کنید (ویراسباز این کار را برای شما انجام می‌دهد). مشخص است که شما اصلاً دقت و توجه کافی نکرده‌اید. من لینک همه ابزارها را در اختیار خوانندگان قرار داده‌ام. اما اگر فکر می‌کنید که غیر از دو روش اول، بقیه هم امکانات داخلی خود ویندوز XP است، کاملاً اشتباه متوجه شده‌اید و توصیه می‌کنم این نوشته را دوباره بخوانید و به لینک‌های مرتبط مراجعه کنید.

zeinab گفت...

بسیار بسیار ممنون، خیلی به دردم خورد.سپاس

پیروزان گفت...

خواهش می‌کنم زینب خانم.