۱۳۹۰ خرداد ۱۸, چهارشنبه

آموزش روش‌های گوناگون دسته‌بندی نوشته‌ها در بلاگر با کمک برچسب


چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۰

بلاگر در حال حاضر فقط امکان برچسب (label) را هم برای دسته‌بندی و هم برای برچسب‌زنی نوشته‌ها در نظر گرفته است. در بسیاری از وبلاگ‌های فارسی بلاگر مشاهده می‌شود که کاربران یا از این امکان استفاده نمی‌کنند و یا به صورت محدود آن را به کار می‌برند که خوب این به نفع وبلاگ نیست. شما می‌توانید تا ۲۰۰۰ برچسب منحصر به فرد (unique label) برای یک وبلاگ (غیررسمی تا ۵۰۰۰) و ۲۰ برچسب منحصر به فرد برای هر پست وبلاگ خود داشته باشید. از همین نکته می‌بینید که استفاده‌نکردن از چنین قابلیتی به نوعی ناقص‌کردن وبلاگ و محروم ساختن خود از یکی از امکانات اصلی بلاگر است.
برچسب‌زنی درست به شما و خوانندگان وبلاگ شما کمک می‌کند که به بایگانی، پست‌ها و نوشته‌های وبلاگ خود دسترسی آسان‌تری داشته باشید و مطالب مرتبط با یکدیگر را راحت‌تر پیدا کنید.
اما برویم سراغ اصل مطلب که همان برچسب‌گذاری در بلاگر است:

انواع روش‌های برچسب‌گذاری پیام‌های وبلاگ در بلاگر:
۱. استفاده از برچسب برای دسته‌بندی موضوعی پیام‌ها (category):
در این روش وبلاگ‌نویس پیام‌های وبلاگ خود را در قالب چند بخش و موضوع کلی دسته‌بندی می‌کند. مانند بخش‌هایی چون سیاست، اجتماعی، شخصی، داستان، مذهب، فرهنگ، هنر و... در این روش تعداد برچسب‌ها محدود می‌باشند و کارکرد آن همان دسته‌بندی موضوعی است و دسته‌بندی مطالب در چند بخش کلی. این روش نیازهای بسیاری از وبلاگ‌نویسان را پوشش می‌دهد. تعداد بخش‌ها و موضوعات بستگی به انتخاب و سلیقه شخصی خودتان و همچنین محتوایی است که در وبلاگ خود تولید می‌کنید.

۲. استفاده از برچسب به عنوان کلمات کلیدی پیام و تگ (tag):
در این روش شما از برچسب به عنوان کلمات کلیدی و یا تگ استفاده می‌کنید. مثلاً نوشته‌ای درباره نیما یوشیج و بررسی آثار او نوشته‌اید. از واژگان و نام‌هایی چون نیما یوشیج، شعر، شعر نو، شعر فارسی، ادبیات معاصر و... برای برچسب نوشته خود استفاده می‌کنید. با این روش می‌توانید تا حداکثر ۲۰ برچسب به کار ببرید. البته استفاده از این روش به تنهایی زیاد جالب نیست. چون ممکن است خوانندگان را در پیداکردن نوشته‌های مرتبط با هم دچار مشکل کند. همچنین به دلیل اینکه بعضی از پیام‌های وبلاگ در بعضی از کلمات کلیدی یا همان تگ‌ها مشترک هستند، خواننده با کلیک بر روی آن برچسب با دسته‌ای از نوشته‌ها روبرو می‌شود که شاید همه آن‌ها مورد نظر او نباشند.

۳. روش ترکیبی (مشابه سیستم وردپرس):
در این روش از هر دو روش بالایی استفاده می‌کنیم. یعنی چند برچسب به عنوان بخش‌های و موضوعات کلی در نظر می‌گیریم و در عین حال خودمان را محدود نکرده و از برچسب‌های دلخواه و لازم برای تگ‌زدن پیام‌های وبلاگ هم استفاده می‌کنیم. من از این روش در وبلاگ خودم یعنی وبلاگ پیروزان استفاده می‌کنم.

آموزش همه این روش‌ها در ادامه توضیح داده می‌شود. اما ابتدا باید یک نکته مهم را تذکر دهم:

اشتباه رایج وبلاگ‌نویسان ایرانی در بلاگر:
گاهی اوقات مشاهده می‌شود که وبلاگ‌نویسان برای جداسازی برچسب‌ها از ویرگول (،) استفاده می‌کنند. این کار اشتباه است. چون همه برچسب‌های شما به عنوان یک برچسب در نظر گرفته می‌شوند. برای جداسازی درست برچسب‌ها باید از کاما یا همان ویرگول انگلیسی/لاتین (,) استفاده کنید. البته در بروز این اشتباه وبلاگ‌نویسان تقصیری ندارند. راهنمای بلاگر بد راهنمایی کرده است. لطفاً به مثال زیر دقت کنید:
برچسب‌گذاری درست: وبلاگ, وب, اینترنت, بلاگ
برچسب‌گذاری نادرست: وبلاگ، وب، اینترنت، بلاگ. در این نمونه همه این واژگان یک برچسب به شکل «وبلاگ، وب، اینترنت، بلاگ» خواهند بود.

استفاده از روش ۱ و یا روش ۲:
۱. به بخش «طرح» بروید.
۲. زبانه (tab) «عناصر صفحه» را انتخاب کنید (به صورت پیش‌فرض هم ابتدا به این بخش می‌روید).
۳. «افزودن یک ابزار» را انتخاب کنید. بستگی به قالب وبلاگ شما و جایگاه سایدبار (sidebar) دارد که در سمت راست قرار دارد و یا سمت چپ.
۴. ابزار «برچسب‌ها» را انتخاب و اضافه کنید.
۵. در پنجره بازشده می‌توانید مشخصات و ویژگی‌های ابزار را ویرایش کنید. مثلاً عنوان آن که می‌تواند همان برچسب‌ها، دسته‌بندی و یا هر چیز دلخواه دیگری باشد. نمایش همه برچسب‌ها و یا برچسب‌های انتخاب‌شده، ترتیب‌بندی بر اساس حروف الفبا یا براساس فراوانی و تعداد پست‌های مربوط به آن برچسب، نمایش به صورت لیست (ستونی) و یا به صورت ابر (مانند تصویر انتخابی این نوشته) و نمایش تعداد پست‌های هر برچسب در کنار آن.
۶. بعد از انجام تغییرات دلخواه ابزار را ذخیره کنید. جایگاه آن را در وبلاگ تعیین کنید و از گزینه «مشاهده وبلاگ» برای دیدن تغییرات استفاده کنید.
این روش در اصل همان قابلیت اصلی و ابتدایی بلاگر است. یعنی استفاده از ابزار برچسب‌ها.

استفاده از روش ۳ یا همان روش ترکیبی:
در این روش می‌توانید در کنار آن روش بالایی، یک دسته‌بندی دلخواه هم برای پیام‌های وبلاگ خود داشته باشید:
۱. مراحل ۱ و ۲ روش قبلی را تکرار کنید. به بخش «افزودن یک ابزار» رفته و ابزار «لیست پیوند» را انتخاب کنید.
۲. ویژگی و عنوان (نام) ابزار را به دلخواه خود انتخاب کنید. مثلاً برای عنوان می‌توانید از «دسته‌بندی موضوعی» یا «موضوعات وبلاگ» استفاده کنید. ترتیب‌بندی و مرتب‌سازی هم بستگی به خودتان دارد.
۳. در بخش «آدرس اینترنتی سایت جدید» آدرس برچسب را کپی کنید. آدرس برچسب را می‌توانید یا کلیک‌کردن بر روی برچسب یک پست منتشرشده بدست آورید. مانند این:
http://peeroozan.blogspot.com/search/label/%D8%A7%D8%AF%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D8%AA
۴. در قسمت نام سایت جدید نام برچسب یا نام بخش و دسته مورد نظر را انتخاب کنید. مانند «ادبیات».
۵. دکمه «افزودن پیوند» را انتخاب کنید. به همین روش می‌توانید کار را ادامه دهید و ترتیب را هم به دلخواه خود تغییر دهید.
۶. ابزار را ذخیره کنید و نتیجه کار خود را ببینید.

نمونه‌ای از پیاده‌سازی این روش را می‌توانید در سمت راست وبلاگ پیروزان ببینید. هم از ابر برچسب (tag cloud) استفاده شده است که ابزار بلاگر است. هم با استفاده از ابزار لیست پیوند و برچسب‌ها دو بخش «دسته‌بندی» و «بایگانی خورشیدی» دارد. اگر هر گونه پرسش و یا ابهامی دارید، می‌توانید در بخش دیدگاه‌های همین نوشته مطرح کنید.

0 نظرات: