۱۳۹۰ خرداد ۱۸, چهارشنبه

پیشنهادی به شبکه‌های اشتراک‌گذاری و لینکدانی‌ها: راه‌اندازی بخش «وبلاگستان»


چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۰

حمایت از وبلاگ‌نویسان ایرانی برای کمک به افزایش تولید محتوا و ارتقای کیفیت محتوا در وب فارسی لازم است. ایده‌ای که در ذهن من و بعضی دیگر از وبلاگ‌نویسان وجود دارد، راه‌اندازی یک بخش جداگانه «وبلاگستان» یا «وبلاگ‌ها» در شبکه‌های اشتراک‌گذاری محتوا و لینکدانی‌ها است. با توجه به ترافیک خوب و تعداد مناسب کاربران و خوانندگان در این وب‌سایت‌ها، این شبکه‌ها می‌توانند یکی از بهترین ابزارهای حمایتی از وبلاگ‌ها، وبلاگ‌نویسان و وبلاگ‌نویسی باشند. همچنین داشتن چنین بخشی می‌تواند کمکی برای افزایش ترافیک و تعداد خوانندگان این شبکه‌ها باشد. چون داشتن محتوای متنوع و غیرتکراری بیننده و خواننده جذب می‌کند. پس این ایده هم می‌تواند کمک حال وبلاگ‌نویسان باشد و هم به مدیران و صاحبان شبکه‌های اشتراک‌گذاری و لینکدانی‌ها در جذب مخاطب کمک کند. داشتن بخش مخصوص وبلاگ‌ها به بینندگان و خوانندگان نیز کمک می‌کند تا به وبلاگ‌ها دسترسی آسانتری داشته باشند و باعث شناخته‌شدن وبلاگ‌ها و برقراری ارتباط و تعامل بین اندیشه‌ها و دیدگاه‌های گوناگون می‌شود. یعنی نقش یک پل ارتباطی بین افراد را خواهد داشت.

برای پیاده‌سازی این بخش می‌توان از ایده‌ها و روش‌های زیر استفاده کرد:

- هنگامی که کاربر لینکی از یک وبلاگ را می‌فرستد، دامنه (domain) لینک فرستاده‌شده توسط سیستم بررسی شده و اگر دامنه آن از یکی از سرویس‌های وبلاگ‌نویسی مانند بلاگر، وردپرس، بلاگفا، پرشین بلاگ، میهن بلاگ و ... باشد، لینک فوق علاوه بر بخشی که در آنجا ارسال شده است به بخش وبلاگستان یا وبلاگ‌ها هم فرستاده شود. با قرار گرفتن لینک ارسالی در هر دو بخش به خوانده و دیده‌شدن محتوا، مطالب و نوشته‌های وبلاگ‌ها کمک بزرگی می‌شود.

- روش دوم، روش بهتر، ساده‌تر و کاراتری است. چون بخش قابل توجهی از وبلاگ‌نویسان از وب‌سایت‌ها و دامنه‌های شخصی استفاده می‌کنند، می‌توان در هنگام فرستادن لینک یک گزینه «نوشته‌ی وبلاگی» یا «محتوای وبلاگی» داشت که اگر کسی لینک و محتوایی را از یک وبلاگ می‌فرستد، این گزینه را تیک زده و انتخاب کند. لینک‌هایی هم که این گزینه برایشان فعال شده است، به بخش وبلاگستان ارسال شوند (در کنار بخش انتخابی خود).

- بخش وبلاگستان یا وبلاگ‌ها را می‌توان توسعه داد. مثلاً می‌تواند نقش یک وبلاگ‌گردان یا وبلاگ‌چرخان (Blogroll) را هم داشته باشد. یعنی فهرستی از وبلاگ‌های خوب و خواندنی را داشته باشد و وبلاگ‌های به روز شده را نمایش دهد. البته به دلیل تعداد زیاد وبلاگ‌های فارسی، شاید پیاده‌سازی این ایده درست و منطقی نباشد. ایده دیگری که در همین بخش می‌توان مطرح کرد، مواردی چون بهترین وبلاگ‌های روز، بهترین نوشته‌های وبلاگی، نوشته‌های وبلاگی مورد بحث و ... است. این موارد را می‌توان براساس پارامترهایی چون تعداد لینک ارسالی از آن وبلاگ در طول بیست و چهار ساعت و تعداد کلیک‌ها، رأی‌ها و نظرات انتخاب کرد.

- همچنین می‌توان بهترین وبلاگ‌ها را هم به صورت هفتگی و ماهانه انتخاب کرد. مثلاً بهترین وبلاگ‌ها به انتخاب خود لینکدانی و بهترین وبلاگ‌ها به انتخاب کاربران. در این زمینه می‌توان پارامترهای گوناگونی را در نظر گرفت که انتخاب‌ها درست باشند و کار به شیوه‌ای باشد که همه وبلاگ‌های خوب شانس انتخاب‌شدن را داشته باشند. مثلاً بهترین وبلاگ سیاسی، بهترین وبلاگ اجتماعی، بهترین وبلاگ شخصی، بهترین وبلاگ فرهنگی، بهترین وبلاگ علمی و ...

در پایان امیدوارم که این پیشنهاد مورد توجه قرار بگیرد. از ایده‌ها، پیشنهادها، دیدگاه‌ها و نظرهای خوانندگان هم استقبال می‌شود.

0 نظرات: