۱۳۹۰ خرداد ۱۱, چهارشنبه

چرا «بلاگر» را بر «وردپرس» ترجیح می‌دهم؟


چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۰

همین ابتدای نوشته باید بگویم که با اینکه خودم همیشه از بلاگر استفاده کرده‌ام، اما واقعیت این است که اگر به دنبال یک سیستم حرفه‌ای برای وبلاگ‌نویسی هستید، باید وردپرس را انتخاب کنید. البته اگر می‌خواهید از همه امکانات وردپرس استفاده کنید، باید یک دامنه خریداری کنید و وردپرس را بر روی آن نصب کنید تا یک وبلاگ یا وب‌سایت شخصی بدون محدودیت داشته باشید و از همه امکانات و قابلیت‌های وردپرس استفاده کنید.

اما می‌روم سراغ اینکه چرا من سرویس وبلاگ‌نویسی بلاگر را انتخاب کرده‌ام. بلاگر بسیار انعطاف‌پذیر است و بزرگترین مزیت آن این است که شما خودتان می‌توانید با ویرایش کد قالب وبلاگ خود و کدهای CSS به کاررفته در آن، محدودیت‌های آن را برطرف کنید و نیازها و خواسته‌های خود را برآورده سازید. محیط کار آن و میز کار وبلاگ (dashboard) آن خوب طراحی شده است و بعد از مدتی که با این سرویس شروع به وبلاگ‌نویسی کنید، کاملاً با آن خو خواهید گرفت. بعضی از ویژگی‌های بلاگر به شرح زیر است:

امکانات، ویژگی‌ها و محدودیت‌های سرویس بلاگر:
- تعداد وبلاگی که با یک حساب کاربری می‌توان داشت «نامحدود» است. یعنی اگر یک حساب گوگل داشته باشید و یا وبلاگی در بلاگر ایجاد کرده باشید، می‌توانید به تعداد دلخواه وبلاگ برای خودتان درست کنید. این ویژگی از آن جهت خوب است که شاید بخواهید وبلاگ‌هایی در بخش‌های گوناگون داشته باشید. یا مثلاً یک وبلاگ پشتیبان و کمکی برای وبلاگ اصلی خود داشته باشید. مثلاً تصاویر را به آن وبلاگ فرستاده و در وبلاگ اصلی استفاده کنید.

- حداکثر اندازه یک صفحه می‌تواند یک مگابایت باشد (پست‌ها یا پیام‌های وبلاگ این محدودیت را ندارند).

- تعداد برچسب‌ها (label): برای هر وبلاگ تا ۲۰۰۰ برچسب متفاوت و منحصر به فرد می‌توانید استفاده کنید (این توضیحات رسمی خود گوگل است، ولی به طور غیررسمی تا ۵۰۰۰ برچسب برای هر وبلاگ مجاز است). هر پست وبلاگ هم می‌تواند تا ۲۰ برچسب غیرتکراری داشته باشد.

- فضای در اختیارقرارداده‌شده برای تصاویر یک گیگابایت است. این محدودیت را می‌توانید با استفاده از بیش از یک وبلاگ جبران کنید. مثلاً یک یا چند وبلاگ برای تصاویر خود داشته باشید.

- قابلیت وبلاگ‌نویسی به صورت گروهی که اعضای گروه می‌توانند تا ۱۰۰ نفر باشند.

- حداکثر تا ۱۰ صفحه جداگانه برای وبلاگ خود می‌توانید داشته باشید. این صفحه‌ها مستقل از پست‌های وبلاگ می‌باشند.

- هیچ محدودیتی در تعداد پست‌های ارسالی نیست. چه پست‌های منتشرشده چه پیام‌هایی که در پیش‌نویس هستند.

- اندازه یک پست یا پیام وبلاگ هیچ محدودیتی ندارد. ولی باید دقت کنید که ممکن است باعث بروز مشکلاتی در نمایش وبلاگ شما شود. برای حل این مشکل کافیست که تعداد پیام‌های نمایش‌داده شده در صفحه اصلی وبلاگ را کاهش دهید.

- محدودیتی برای تعداد نظرات و دیدگاه‌ها (comments) برای پیام‌های وبلاگ وجود ندارد.

- توضیحات وبلاگ حداکثر ۵۰۰ کاراکتر و بدون HTML است. برای رفع این محدودیت می‌توانید از ابزار متن پیشرفته بلاگر استفاده کنید و متن دلخواه خود را نوشته و مثلاً آن را در سایدبار (sidebar) وبلاگ قرار دهید.

- صفحه «درباره‌ی من» تا ۱۲۰۰ کاراکتر گنجایش دارد.

- ابزارهای گوناگون و متنوع (gadget/widget) که نیازهای وبلاگ‌نویسی شما را پوشش می‌دهند. مانند لیست پیوند، بلاگ‌چرخان، بایگانی، آمارگیر، جستجوی وبلاگ و... تعداد این ابزارها فراوان است و بسیاری از آن‌ها توسط افرادی به غیر از خود تیم بلاگر ساخته شده‌اند.

- سازگاری خوب با زبان فارسی، هرچند که بلاگر به صورت رسمی فونت تاهوما (Tahoma) را ندارد، اما با ویرایش قالب وبلاگ و یا استفاده از قالب‌های که فونت آن‌ها تاهوما است، این ضعف جبران می‌شود.

به هرحال گفتنی‌ها درباره بلاگر بسیار است. اگر پرسشی برایتان مطرح شده است، لطفاً آن را در بخش نظرات همین نوشته مطرح کنید. در حد توان و دانش وبلاگ‌نویسی خودم پاسخگو خواهم بود.

پیوندها:
- وب‌سایت رسمی بلاگر
- گروه بلاگر فارسی
- وبلاگ پیروزان
- راهنمای رسمی بلاگر درباره محدودیت‌های این سرویس

1 نظرات:

ناشناس گفت...

شما باید یه متن مقایسه ای می نوشتی. مثلا بلاگر فلان قابلیت رو داره ولی وردپرس نداره... یا برعکس.
نام بردن از بعضی قابلیت ها که امروزه همه سرویس های وبلاگ دهی دارند چیزی رو نشون نمی ده.
راه دوم اینه که عنوان متن رو عوض کنی و از وردپرس نام نبری که از حالت مقایسه خارج بشه.