۱۳۹۰ فروردین ۱, دوشنبه

وقتی «بلاگر» و «وردپرس» بسته می‌شوند، نتیجه همین می‌شود که همیشه از آخر اول هستیم!

دوشنبه ۱ فروردین ۱۳۹۰

آیا بلاگر و وردپرس مجرم هستند؟!... چرا باید از امکانات خوب وبلاگ‌ نویسی این دو سرویس که نیاز کاربران ایرانی را پوشش می‌دهد محروم شویم؟... آیا این نوعی تناقض با این همه ادعا در زمینه توسعه و گسترش اینترنت در ایران نیست؟... بستن بلاگر و وردپرس چه چیزی به جز ضرر و زیان نصیب تولید محتوا در وب فارسی و جامعه کاربران اینترنت در داخل ایران می‌کند؟...

سال ۱۳۹۰ خورشیدی برای جامعه وبلاگ نویسان ایرانی با تلخی آغاز شد. چون چند وقتی است که دو سرویس وبلاگ نویسی بلاگر و وردپرس به صورت کامل در داخل ایران بسته و فیلتر شده‌اند. دامنه‌های هر دو بسته شده و کاربران نه به آدرس وبلاگ خود دسترسی دارند و نه می‌توانند از میز کار وبلاگ خود استفاده کنند. به عبارت بهتر این دو سرویس خوب هم به جمع ۱۰۰۱ وب‌سایت، سرویس و شبکه‌‌ای پیوستند که فیلتر و بسته شده‌اند و مشخص نیست که این فیلترینگ تا چه زمانی طول بکشد.

اگر این کار در راستای حمایت از سرویس‌های وبلاگ نویسی ایرانی صورت گرفته است، باید بگویم که تأثیر چندانی نخواهد داشت. چون کسانی که از سرویس‌های فوق به بلاگر و وردپرس مهاجرت کرده بودند، برای خود دلایل بسیاری داشتند که این دو را بر سرویس‌های ایرانی ترجیح دهند. اتفاقاً این کاری که ما الان شاهد و نظاره‌گر آن هستیم، با گذشت زمان بدترین ضربه را به جامعه وبلاگی ایران و تولید محتوا وارد خواهد ساخت. چون ابزارها محدود شده‌اند و دلزدگی و عدم تمایل به فعالیت در این حوزه به وجود آمده است.

اگر هم مشکل محتوای وبلاگ‌هایی بوده‌اند که از بلاگر و وردپرس استفاده می‌کرده‌اند، چرا خود ابزار و سرویس بسته شده‌اند؟! تکلیف این همه وبلاگ دیگر چیست؟ آیا بستن دسترسی به امکانات این دو سرویس و فیلتر کردن دامنه اصلی و همه وبلاگ‌ها پاک کردن صورت مسئله نیست؟

گفتنی در این مورد بسیار است و خیلی چیزها را به دلیل تکرار مکررات نمی‌نویسم. چون بارها گفته و نوشته شده‌اند. امیدوارم که سرنوشت بلاگر و وردپرس به فیلترینگ دائمی و ابدی ختم نشود.

پی‌نوشت:
این نوشته را برای ۱۳۹۰/۰۱/۰۱ یعنی اولین روز سال نوشته بودم و به صورت پیش نویس خاک می‌خورد. در نهایت آن را اصلاح، خلاصه و ارسال کردم.